a

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΙΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΙΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ

Διατηρήστε τoυς κύκλους αλληλεπίδρασης
Δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή για να μάθει το παιδί σας να επικοινωνεί από το να επικοινωνεί κατά τη διάρκεια ευχάριστων διαδράσεων με αγαπημένα πρόσωπα. Ενώ το να σας ακούει να λέτε λόγια είναι σημαντικό, αυτό που είναι πιο σημαντικό είναι τα παιδιά να συμμετέχουν ενεργά στις αλληλεπιδράσεις. Υπάρχουν πολλά που μπορείτε να κάνετε για να διατηρήσετε τις αλληλεπιδράσεις σας για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ώστε να δώσετε στο παιδί σας τις καλύτερες ευκαιρίες να μάθει.
Τι μαθαίνει το παιδί σας κατά τη διάρκεια των αλληλεπιδράσεων
Το παιδί σας αναπτύσσει πολλές δεξιότητες κατά τη διάρκεια των αμοιβαίων αλληλεπιδράσεων που δεν θα μάθαινε αν απλά άκουγε κάποιον να μιλάει.
Μαθαίνει πώς να:
• Να αρχίσει μια αλληλεπίδραση
• Να αποφασίζει πώς και πότε θα πάρει σειρά σε μια αλληλεπίδραση
• Να επαναλαμβάνει ή να αλλάζει το μήνυμά του αν δεν έγινε κατανοητό
• Να χρησιμοποιεί λέξεις και χειρονομίες για να υποστηρίξει το μήνυμά του
• Να κάνει ερωτήσεις για να ενισχύσει την κατανόησή του
• Να χρησιμοποιεί τις γνώσεις, την εμπειρία και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων για να εκφράσει την άποψή του
Η συμμετοχή σε εκτεταμένες αλληλεπιδράσεις με εναλλαγή σειράς δεν υποστηρίζει μόνο τις γλωσσικές δεξιότητες αλλά βοηθάει τα παιδιά να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους ως προς την επικοινωνία, προάγει τη σκέψη και το συλλογισμό και υποστηρίζει τη κοινωνική και συναισθηματική τους ανάπτυξη.
Τι σημαίνει «σειρά μου» σε στιγμές αλληλεπίδρασης
Κάθε φορά που το παιδί σας σας στέλνει ένα μήνυμα, έχει αξιοποιήσει τη σειρά του. Ανάλογα με το στάδιο επικοινωνίας που βρίσκεται το παιδί σας ή απλώς τον τρόπο που προτιμά να επικοινωνεί εκείνη τη στιγμή, το παιδί σας μπορεί να αξιοποιήσει τη σειρά του στην αλληλεπίδραση με:
• Το να σας κοιτάζει
• Κάνοντας έναν ήχο
• Δείχνοντας κάτι
• Χρησιμοποιώντας χειρονομίες, εκφράσεις προσώπου ή νοηματική γλώσσα
• Χρησιμοποιώντας λέξεις
Είναι σημαντικό να αναζητάτε όλα αυτά τα είδη επικοινωνίας – ιδιαίτερα τις πιο ανεπαίσθητες – ώστε να μη σας διαφεύγει το μήνυμα που προσπαθεί να σας επικοινωνήσει το παιδί σας. Στη συνέχεια, ήρθε η ώρα να πάρετε τη σειρά σας για να συνεχίσετε την μεταξύ σας αλληλεπίδραση!
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΧΙΟΝΙ;
Πλησιάζουν οι διακοπές των Χριστουγέννων και κάποιοι ίσως καταφέρουν να κάνουν μία εκδρομή σε μέρος στο οποίο υπάρχει χιόνι. Αυτό είναι μία καλή αφορμή που μπορεί να αξιοποιηθεί για αλληλεπίδραση με το παιδί!
Οι καλύτερες αλληλεπιδράσεις για την ενίσχυση των γλωσσικών δεξιοτήτων βασίζονται στα ενδιαφέροντα του παιδιού σας και σε ό,τι του αρέσει να κάνει. Φανταστείτε ότι το παιδί σας λατρεύει να παίζει με το χιόνι, του αρέσει να φτιάχνει χιονόμπαλες, σωρούς από χιόνι ή χιονάνθρωπους.
Αρχικά….Παρατηρείστε, Περιμένετε και Ακούστε ώστε να ενθαρρύνεται το παιδί σας να εκκινήσει την αλληλεπίδραση.
Ξεκινήστε με το να κατέβετε στο επίπεδο του παιδιού σας και να βρεθείτε πρόσωπο με πρόσωπο και πιο κοντά. Τότε….
Παρατηρήστε Κοιτάξτε και δώστε προσοχή στο τί λέει ή κάνει το παιδί. Τους αρέσει να πατάνε το χιόνι, να πιέζουν χιονόμπαλες, να βάζουν διάφορα κλαδιά στο χιόνι ή να σκάβουν και να κρύβουν φύλλα;
Περιμένετε Όταν περιμένετε με προσμονή χωρίς να λέτε στο παιδί σας τι να κάνει, του δίνετε την ευκαιρία να εξερευνήσει και να πειραματιστεί. Του δίνετε επίσης την ευκαιρία να επικοινωνήσει ένα μήνυμα για να ξεκινήσει η αλληλεπίδραση.
Ακούστε Δώστε προσοχή στο τι λέει το παιδί χωρίς να το διακόπτετε. Αυτό σημαίνει, για το παιδί, ότι σας ενδιαφέρει και του δίνεται προσοχή, και ότι αυτό που προσπαθεί να επικοινωνήσει είναι σημαντικό για εσάς.
Έπειτα πάρτε εσείς τη σειρά και ακολουθήστε το παράδειγμα του παιδιού.
Μόλις το παιδί κάνει το πρώτο βήμα με το να επικοινωνήσει μαζί σας τα ενδιαφέροντά του τότε μπορείτε να ακολουθήσετε το παράδειγμά του με το να:
Συμμετάσχετε και να παίξετε – Παίξτε με τον τρόπο που παίζει το παιδί σας και προσθέστε διασκεδαστικούς ήχους και λέξεις που ταιριάζουν με αυτό που κάνει. Για παράδειγμα, αν πιέσει και διαλύσει μία χιονόμπαλα και σας κοιτάξει, μπορείτε να πείτε: “Έσπασες τη χιονόμπαλα!”.
Ερμηνεύεται το μήνυμα του παιδιού σας – Εάν το παιδί σας απολαμβάνει πραγματικά να τοποθετεί ξύλα ή φύλλα σε χιονόμπαλες, τότε ίσως να δείξει το ραβδί και να σας κοιτάξει ή να κάνει έναν ήχο, επιμερίζοντας έτσι τη προσοχή του μαζί σας. Μπορείτε να πάρετε τη σειρά σας βάζοντας σε λέξεις αυτό που νομίζετε ότι προσπαθεί να σας πει το παιδί σας. Για παράδειγμα, “Έβαλες πολλά ξύλα στη χιονόμπαλα!”.
Αν το παιδί σας δεν σας επικοινωνήσει με κάποιο τρόπο πρώτο τότε μπορείτε να ξεκινήσετε την αλληλεπίδραση κάνοντας τα εξής:
Αντιγράψτε και μιμηθείτε ό,τι κάνει το παιδί σας – Φτιάξτε τη δική σας χιονόμπαλα και βάλτε μέσα ξυλάκια με τον ίδιο τρόπο που το παιδί σας κάνει. Η μίμηση είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να τραβήξετε την προσοχή τους και μπορεί να εκφράσει την επιθυμία του για αλληλεπίδραση μαζί σας με μια χειρονομία, ήχο ή λέξη.
Συνεχίστε τους κύκλους αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας.
Μετά από εσάς, περιμένετε με προσμονή για να δώσετε στο παιδί σας να καταλάβει ότι είναι η σειρά του να πει ή να κάνει κάτι. Διατηρείστε την μεταξύ σας αλληλεπίδραση το παιδί σας δείχνει να ενδιαφέρεται!

Πηγή: www.hanen.org
Μετάφραση και επιμέλεια κειμένου: Ιωσηφίδου Φωτεινή- Νιόβη
Λογοθεραπεύτρια, M.Ed
Επιστημονικά Υπεύθυνη ΚΕΘ Πυξίδες